This SlideShowPro photo gallery requires the Flash Player plugin and a web browser with JavaScript enabled.

F.M Hutchison

Een eigentijdse kunstenaar wiens werk naadloos aansluit bij het VODW thema ‘Verbeelding in Realiteit’.

F.M. Hutchison:


Het VODW kunstinitiatief gaat van start met een overzicht van de Groningse kunstenaar F.M. Hutchison; schilder en docent aan de Groningse kunstacademie Minerva. Een eigentijdse kunstenaar wiens werk naadloos aansluit bij het VODW thema ‘Verbeelding in Realiteit’. Naast gepointilleerde werken gemaakt tussen 1993 en 2000 worden de nieuwe ‘geconstrueerde werken’ zoals Hutchison ze sinds 2005 schildert getoond. In het oeuvre van F.M. Hutchison zijn twee rode lijnen te benoemen. De invloed van nieuwe technologische uitvindingen op de ontwikkeling van de kunst enerzijds en een fascinatie voor de weergave van licht en lichtwerking anderzijds. In de werken uit de laatste jaren neemt Hutchison ons mee op zijn zoektocht naar hoe hedendaagse factoren als computer en televisie ons kleurgebruik en kleurgevoel hebben veranderd. Mensen worden dagelijks overspoeld door de kunstmatige werkelijkheid van computerspellen, artificiële werelden als ‘second life’ en reclame. Wij zijn inmiddels zo gewend aan gemanipuleerde en kunstmatige beelden van grote levensechtheid dat ze voor ons een nieuwe maatstaf zijn geworden. Langzamerhand spiegelen wij die nieuwe artificiële werkelijkheid niet aan de bestaande werkelijkheid maar andersom. Toch zijn de werken niet enkel vingeroefeningen in kleur en belichting. Humor, absurditeit en ironie spelen in veel schilderijen een belangrijke rol. Door de monumentale uitvergroting van alledaagse kleine voorwerpen in een haast theatrale entourage en belichting krijgen de doeken een aan Magritte verwante surrealistische ondertoon. Voor zijn meest recente werken maakt F.M. Hutchison regelmatig gebruik van 3D computerprogramma’s om composities en bepaalde belichtingsmogelijkheden te testen. Het gebruik van de computer plaatst Hutchison in een kunsthistorische traditie van kunstenaars die zich in hun werk lieten helpen of inspireren door eigentijdse nieuwe uitvindingen. Zo maakten kunstenaars als Johannes Vermeer in de 17e eeuw en Ingres in de 19e eeuw dankbaar gebruik van de camera obscura, de camera lucida en nieuwe inzichten in de optica. De post-impressionist Seurat liet zich in de 19e eeuw inspireren door nieuwe wetenschappelijke inzichten over kleur en kleurwerking en ontwikkelde zo het pointillisme.